Tuesday, December 29, 2009

Kelengkapan Tambahan Yang Tidak Dibenarkan Dipasang


Kelengkapan Tambahan Yang Tidak Dibenarkan Dipasang Iaitu:

* Lampu berkelip-kelip (selain lampu penunjuk arah dan lampu berjaga-jaga) di depan atau di belakang kereta.
* Lampu berwarna ungu, biru atau hijau.
* Hon berirama atau hon dua nada.
* Lampu sorot di bahagian belakang.
* Cermin gelap penampalan berwarna pada cermin depan dan belakang yang kadar ketelusan cahayanya tidak menepati kelulusan JPJ. Bagaimanapun, penggunaan cermin gelap atau penampalan bahan berwarna di bahagian atas cermin depan sebanyak 20% daripada keseluruhan lebarnya dan pada cermin tingkap sukuan dibenarkan.


Jika ingin mengubah suai kenderaan, terutama kereta, pemil;ik dinasihatkan mendapatkan pandangan JPJ kerana ada ubah suai se
rta pemasangan alat tambahan perlu mendapat kelulusan jabatan tersebut.

Jika ubah suai dan pemasangan kelengkapan tambahan itu membawa perubahan besar kepada rupa bentuk asal, ukuran, kestabilan dan keselamatan serta ciri-ciri asal kenderaan terbabit, kebenaran BERTULIS hendaklah diperoleh terlebih dahulu daripada JPJ.

Oleh itu,kita perlu meminta kebenaran pihak berkuasa terlebih dahulu sebelum mengubahsuai kereta.Kita perlu mendapat kelulusan daripada pihak berkuasa seperti PUSPAKOM atau JPJ sebelum kita membuat pengubahsuaian.Kita tidak mahu lagi rakyat malaysia terkorban diatas jalanraya.Pengubahsuaian yang tidak mendapat kebenaran pihak berkuasa mungkin aka
n membawa padah.Menurut statistik terkini jumlah kematian untuk tahun 2007 ialah 6282 orang.Pemandu dan penumpang kereta menduduki tangga kedua tertinggi selepas penunggang dan pembonceng motorsikal.

Bagaimanakah jumlah kemalangan dan kematian ini boleh dikurangkan dimasa akan datang? Apakah punca kemalangan jalan raya ini boleh berlaku? Pihak berkuasa boleh mengadakan undang-undang dan menguatkuasakannya, di mana mereka yang tertangkap akan dihukum. Berbagai kempen dan program boleh
diatur untuk memberi kesedaran kepada pengguna jalan raya. Didikan di sekolah dan di rumah juga perlu seiring dalam usaha untuk menjadikan jalan raya lebih selamat.

Pihak kerajaan telah menubuhkan Jabatan Keselamatan Jalan Raya dengan misi menjadikan Malaysia sebuah negara yang mempunyai tahap keselamatan jalanraya setaraf dengan negara maju menjelang 2010 iaitu 10 kematian setiap 100,000 penduduk, 2 kematian setiap 10,000 kenderaan berdaftar dan 10 kematian setiap satu billion kilometer perjalanan kenderaan. Objektif jabatan ini diwujudkan adalah
sebagai "One Stop Agency" bagi memantau dan menyelaras program keselamatan jalanraya dari aspek Pendidikan, Penguatkuasaan, Kejuruteraan dan Persekitaran.

Walaupun begitu akhirnya bergantung kepada kesedaran dan sikap para pengguna jalan raya itu sendiri. Rakyat Malaysia memang terkenal dengan sifat ramah mesra dan berbudi pekertinya tetapi kenapa apabila menggunakan jalan raya bertukar menjadi kurang ajar dan tidak bertimbang rasa? Adakah sistem pendidikan kita yang terlalu menjurus kepada peperiksaan telah mengabaikan aspek-aspek sah
siah diri seorang itu? Mungkin juga ibubapa gagal memupuk nilai-nilai murni kehidupan kepada anak-anak? Sebelum menuding jari kepada sesiapa, cuba kita periksa dulu diri kita, bagaimanakah cara pemanduan kita?














kesimpulanya,kita perlu memandang serius perkara ini.sudah terlalu banyak wang yang dihabiskan oleh kerajaan untuk menyedarkan kita tentang keselamatan jalan raya.Bagi kaki kereta pula mereka hendaklah mengikut garis panduan yang telah ditetapakan oleh pihak berkuasa agar kita dapat menghindari daripada kejadian yang tidak diingini berlaku.

ubahsuai kereta