Monday, January 25, 2010

Adakah Kancil keluar kilang tidak selamat?

Adakah Kancil keluar kilang tidak selamat? Memang tidak selamat pun. Tapi dengan mengambil kira situasi di Malaysia yang mana makin hari lebih ramai yang suka membeli kereta, maka Kancil adalah pilihan mereka yang kurang berkemampuan. Mereka mungkin selamat menaiki bas, tetapi apa salahnya membeli sebuah kereta yang cuma RM250 sebulan loan sembilan tahun? Rasa-rasanya silap siapa?
Selamatkah berlumba?
Berlumba ada berbagai jenis risiko. Kalau di jalanraya, memang tidak selamat langsung. Ia seperti membaling segumpal paku ke udara dan kemudian lari untuk elakkan paku itu. Kalau nasib baik tidak kena cucuk, tapi kalau nasib tak baik, tercucuk dari atas dan terpijak di bawah. Risikonya tidak dapat diduga. Walaupun adrenalinnya memang terbaik, tapi kalau berlaku kemalangan, gerenti menyesal tak sudah.
Bermain di trek adalah tempat yang bagus. Tapi seperti juga masalah anda dan saya, kita tidak mampu untuk menyewa Sepang sendirian. Kita terpaksa berkongsi dengan orang lain. Itupun berapa ramai rakan kongsi yang mempunyai minat yang sama? Tapi untuk apa juga alasan, berlumba di litar adalah tempat yang paling selamat. Kalau berpusing ada rumput, kalau terbabas ada pasir, kalau terlepas selekoh ada barrier. Di depan trafiknya sehala, dan yang berlumba adalah jenis yang datang untuk berlumba, bukan untuk bercinta dan terpinga-pinga kepala keluar tingkap mencari alamat.
Kalau durenungkan balik ada betul juga apa yang dikatakan oleh kaki-kaki kereta ini tetapi apa-apapun undang- undang tetap undang- undang kita tidak boleh mengingkarinya.
Rujuakan :irwan@majalahkereta.com.my Visit my blog ---> http://geartinggi.com

No comments:

Post a Comment