Monday, January 25, 2010

Apa Faedah Ubahsuai kereta?

Apakah faedah yang kita perolehi apabila kita mengubahsuai kereta kita?bukankah kereta asal lebih selamat? siapakah kita dengan sesuka hati mengubah kereta kita?bukankah kereta yang dihasilkan telah direka dengan baik oleh engineer dengan mengambil kira setiap aspek keselamatan.

Kalau dari sudut pandangan kaki kereta pula mengubahsuai kereta dengan enjin-enjin besar adalah satu perkara yang lumrah. Samada untuk laju suka-suka sebab banyak duit, menunjuk-nunjuk kat kawan-kawan, berlumba, halal atau haram, ataupun sebab enjin kilang yang memang tak power langsung, jenis kena tutup aircond baru boleh potong lori.Jadi berapa selamatkah kereta tersebut? Selamat adalah tentang bagaimana kita membuat kereta supaya jadi selamat. Untuk kereta biasa-biasa yang tidak ada airbag, ABS dan mana mana program penstabil elektronik (traction control, electronic stability programme dan lain-lain) selamat adalah bergantung kepada cara pemanduan dan gaya mentafsir orang lain memandu.
Orang-orang kaya mungkin memandang sinis Waja Evo atau Kancil L2. Tetapi jika anda lihat pada realiti sebenar, Kancil standard itu lebih bahaya jika ianya jenis yang dipandu untuk perjalanan jauh berbukit. Kalau dengan L200 turbo, Bukit Putus tu selamba je boleh panjat dengan gear tiga, kalau kereta standard mungkin membahayakan Estima di belakang yang tiba-tiba terpaksa membrek sebab tiba-tiba ada sebijik Kancil yang terhegeh-hegeh memanjat bukit dengan penumpang lima orang. Jadi berapa selamatkah kereta tersebut?

No comments:

Post a Comment